+420 773 087 597 (pracovní dny, 9-17 hod.) info@engeto.com
Hlavní stránka / Blog / Jak naprogramovat aplikaci 1/2

Jak naprogramovat aplikaci 1/2

Autor: Silvia Mišáková  |  Kategorie: Programování

navrhni si vlastni aplikaci

Chceš se pustit do prvního projektu a přemýšlíš, kde začít? Máme pro tebe checklist těch nejdůležitějších kroků, bez kterých se vývoj žádné aplikace neobejde.

Máš otevřené IDE, vybraný programovací jazyk a už chceš začít psát novou aplikaci? Dostáváš bludišťáka za snahu, ale to vývojové prostředí zatím klidně zavři. Dobrý projekt začíná ještě před tím, než vůbec napíšeš první řádek kódu. Ať už plánuješ udělat vlastní aplikaci, informační systém nebo webovou stránku, musíš nejprve projít několika základními kroky.

1. Průzkum trhu a vymezení cílové skupiny

Nejdřív musíš zjistit, jestli už něco podobného existuje. Najdi podobné aplikace a sepiš si jejich silné a slabé stránky. Zjisti, proč je uživatelé používají a co by šlo udělat líp. Musíš vědět, co na trhu chybí a o co budou mít lidi zájem – to je přesně to, čemu se vyplatí věnovat čas. I takový malý průzkum ti pomůže definovat cílovou skupinu, a to ti celý projekt hodně usnadní.

pruzkum trhu

Zdroj: Mindshare

2. Návrh produktu – prototyp a design

Velmi důležitý je grafický návrh. Nemusí to být nic profesionálního, vystačíš si s tužkou a papírem. Připrav si celé rozložení (layout) aplikace a vyber barvy a motivy. Pamatuj, že nevybíráš pro sebe, ale pro potenciální uživatele. Každé rozhodnutí si odůvodni z jejich pohledu. Například barvy pro aplikaci univerzity třetího věku budou vypadat úplně jinak než pro apku mateřské školky.

Během tohoto kroku si taky ujasni funkce jednotlivých prvků. Zamysli se, jestli jsou opravdu potřeba, jestli v aplikaci musí být. Všechny klíčové prvky umísti na viditelná místa, ať už připravuješ rozložení pro mobil nebo počítač.

navrh produktu

Zdroj: Anfilov

3. Výběr technologií

Už přesně víš, co budeš vytvářet. Teď přichází na řadu výběr technologie. To, že dobře ovládáš jeden jazyk, ještě neznamená, že se skvěle hodí i pro tvůj projekt. Zaměř se na to, co jsou silné stránky tvojí aplikace. A podle toho vyber ty nejvhodnější technologie

Pokud například tvoříš webovou aplikaci, porovnej rychlost http serverů v různých jazycích a vyber si ten nejlepší. Rozhodně se neboj použít nějaký nový jazyk. Pokud už umíš dobře programovat v jednom, tak si každý další velmi rychle osvojíš.

vyber technologii

Zdroj: Bastlirna

4. Programování a dokumentace

Už máš všechno připravené a můžeš se pustit do kódování. Určitě narazíš na nějaké problémy a nejasnosti, ale pokud si dopředu celý projekt připravíš, bude jich podstatně míň a jednodušeji je vyřešíš. Nezapomeň si svůj kód pravidelně zálohovat. Kdyby se něco pokazilo, tak se pohodlně vrátíš k funkční verzi. 

Kód si taky pečlivě komentuj, ať se v něm v budoucnu vyznáš. Potom připrav i dokumentaci – stačí jednoduchý popis toho, co pro tvorbu svého řešení používáš a co jak funguje.

programovani

Zdroj: Write

5. Testování

Po naprogramování aplikace přichází fáze testování. První testy jsou na tobě, pak ji testuj hlavně s cílovou skupinou, pro kterou je tvoje aplikace určena. Pomocí dotazníků se můžeš uživatelů ptát, jak se jim s aplikací pracuje a jestli je intuitivní. Uživatelům taky můžeš dávat jednoduché úkoly, které mají v aplikaci splnit. 

Dívej se, na co klikají a poslouchej jejich zpětnou vazbu. Způsobů testování je hromada. Důležité ale je zamyslet se nad zpětnou vazbou a zapřemýšlet, co a jak můžeš na aplikaci vylepšit. Pak se vrať k programování, uprav kód a novou verzi znovu otestuj. Tento proces opakuj do té doby, dokud nejste ty i testeři s aplikací spokojení.

testovani

Zdroj: Catchpoint

6. Nasazení a budoucnost

Když máš aplikaci hotovou, můžeš ji vypustit do světa. I v tomhle kroku se ti bude vracet feedback od uživatelů, na základě kterého můžeš aplikaci pořád vylepšovat. Tvoje dílo by mělo jít s dobou a být případně postupně aktualizováno

Při testování se možná objevily návrhy, které teď implementovat nechceš nebo nemůžeš, ale v budoucnu by se mohly hodit. Z takových návrhů si udělej mock-upy (nové modely) a v budoucnu je klidně rozpracuj.

nasazeni

Zdroj: Techielass

Teď už ti nezbývá nic jiného než začít pracovat na vlastním projektu. Pokud si chceš osvěžit nějaký programovací jazyk nebo se naučit nový, přihlas se do naší Akademie. A my ti držíme palce!

Silvia Mišáková

Silvia Mišáková

Silvia je studentkou FIT VUT, kde studuje program Informační technologie a zajímá se o oblast bioinformatiky. Zde se setkala s velkým množstvím programovacích jazyků, ale nejvíc jí učaroval Python, který se snaží propojovat s JavaScriptem.

Přidej se k 8 500+ odběratelům

Tvůj e-mail za zprávu o nových článcích. Pojď do toho!

Novinky

Zajímají tě novinky, blogové články a další?

Zanech nám tvůj e-mail a my ti dáme vědět!

Fakturační údaje

ENGETO s.r.o.

Cyrilská 508/7

602 00, Brno

IČ: 04671317

DIČ: CZ04671317

Tel.: +420 773 087 597

 

CodeBrew Hackathon

Jsme hrdým organizátorem největšího hackathonu na Moravě!

Přidej se i ty a začni budovat budoucnost IT.

Společnost ENGETO s.r.o. byla podpořená agenturou CzechInvest v rámci projektu Podpora start-upů, klíčové aktivity CzechStarter, realizované z programu Marketing, prioritní osy č. 2 „Rozvoj podnikání a konkurenceschopnosti malých a středních podniků“ v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.