+420 770 639 863 (pracovní dny, 9-17 hod.) info@engeto.com
Hlavní stránka / Blog / Svatý grál jménem datová analýza

Svatý grál jménem datová analýza

Autor: Martin Janoušek  |  Kategorie: Kariéra  |  Publikováno: 4.9.2020

data analysis header

Za každým důležitým rozhodnutím hledej data. Grafy, reporty, trendy; úkolem je dobře předpovědět chování cílovky a díky tomu předběhnout konkurenci. Datová analýza se stává středobodem tohoto procesu – a zkušený datový analytik zase čím dál tím cennějším kolegou.

Virtuální bitevní pole

V datech jsou uloženy informace a právě informace jsou jednou z nejcennějších komodit dnešní doby. Čím lépe dokáže firma analyzovat data, tím víc kvalitních informací získá a využívá ke zlepšení svého postavení na trhu. Možná díky tomu jako první vyřeší nějaký zákaznický problém nebo dobře investuje. V každém případě bude o krok napřed – a to je nezbytná součást úspěchu. Stejnou analogii můžeme aplikovat na všechna naše životní rozhodnutí, pojďme se ale protentokrát držet business světa.

Je pochopitelné, že firmy a další instituce chtějí sbírat čím dál víc dat a těžit z nich relevantní informace. To dnešní technologie umožňuje. Problém je však nedostatek odborníků, kteří nasbíraná data kvalitně zpracují a vyhodnotí. Ty nám totiž samy o sobě nic neřeknou, a právě datový analytik je zodpovědný za podrobnou analýzu a následný návrh řešení daného problému.

Paradoxem je, že řešení představuje i velké nebezpečí: špatně provedenou analýzu. Stačí málo a firma najednou pracuje s nerelevantními nebo rovnou nepravdivými informacemi a provádí chybná rozhodnutí, které zvyšují náklady a nepřinášejí výsledky.

Jak se tomu vyhnout? Logicky je potřeba někdo, kdo si umí poradit s daty – a tak se zvyšuje poptávka po lidech s odpovídajícími schopnostmi. Jenže experti se těžko hledají a udržet si je ve firmě je ještě větší oříšek. Co s tím?

data analyst 2

Datový křižák

Cesta k datové analýze je mnohem jednodušší než k vývoji softwaru. Pro získání první práce v oboru klidně stačí půl roku intenzivního studia. Pro začátek musí člověk splňovat tři obecné předpoklady: mít motivaci, ochotu se učit a být připravený na časovou investici. Ještě je potřeba trochu angličtiny a umět se (běžně) domluvit s počítačem. To z datové analýzy dělá přístupnou oblast, která nevyžaduje žádné nadpřirozené schopnosti.

Po technické stránce je nutné znát základy SQL, protože je to nejpoužívanější dotazovací jazyk pro manipulaci s daty. Dál se hodí zkušenosti s VBA v Excelu, Tableau nebo znalosti určitých Python knihoven (třeba pandas nebo matplotlib). SQL je ale klíčem k datům. Se vším ostatním se člověk v práci postupně seznámí, když každý den řeší praktické úkoly.

Co ten expert vlastně dělá?

Datový analytik dokáže získat informace pro podporu rozhodování. Zpracovávat data můžete na různých pozicích – analytik začátečník může reportovat, tedy transformovat data do přehledných tabulek a grafů. Pokročilejší analytici pak využívají data k vyhodnocování matematických a statistických modelů, které představují nějaký problém. Specialisté se pak můžou úzce zaměřit například na zpracování velkých dat (Hadoop, Spark), jejich automatizaci nebo vizualizaci.

Možnosti pro uplatnění jsou prakticky neomezené. Finanční sektor, zdravotnictví nebo třeba lingvistika. Analýza dat se využívá skoro ve všech známých oborech a její nástroje jsou univerzální. Všechna zaměření a úrovně datových analytiků však spojuje odpovědnost za kvalitu zpracovaných dat. Analytik si vždy musí být jistý, že používá relevantní data k řešenému problému.

data analyst

A nejsou v tom lepší stroje?

Dá se očekávat, že se některé úkoly datových analytiků (například reporting) budou čím dál víc automatizovat. Hlavním úkolem datového analytika je však pochopit zadaný problém, dodat kvalitně zpracovaná data a interpretovat je tak, aby problém vyřešil nebo pomohl se strategickým rozhodnutím. Tuto schopnost si v blízké budoucnosti ponechají jen lidé.

Stroje budou skvělým pomocníkem, který nás ale kompletně nenahradí. Dá se to říct i jinak – datová analýze je asi z 85 % technická činnost a zbylých 15 % je kreativní práce. A ta kreativní část je přesně to, co rozlišuje člověka od stroje a dobrého analytika od špatného.

Zamlouvá se ti nebeská kariéra datového analytika? Tak se do toho pusť s námi – Datová Akademie je 12týdenní prezenční kurz, který tě skvěle připraví na první zaměstnání v oboru!

Martin Janoušek

Martin Janoušek

Digitální marketing nebo hory v Himalájích. Když se člověk dobře připraví, nemá se čeho bát. Důležité je vědět, co děláš. Já rozumím psaní textů a sociálním sítím. Jo, a taky vysokohorské turistice.

Přidej se k 1000+ odběratelům

Tvůj e-mail za zprávu o nových článcích. Pojď do toho!

Novinky

Zajímají tě novinky, blogové články a další?

Zanech nám tvůj e-mail a my ti dáme vědět!

Kontaktní údaje

ENGETO s.r.o.

tř. Kpt. Jaroše 7b

602 00, Brno

IČ: 04671317

DIČ: CZ04671317

Tel.: +420 770 639 863

 

CodeBrew Hackathon

Jsme hrdým organizátorem největšího hackathonu na Moravě!

Přidej se i ty a začni budovat budoucnost IT.

Společnost ENGETO s.r.o. byla podpořená agenturou CzechInvest v rámci projektu Podpora start-upů, klíčové aktivity CzechStarter, realizované z programu Marketing, prioritní osy č. 2 „Rozvoj podnikání a konkurenceschopnosti malých a středních podniků“ v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.

button to top