Pro firmy Kontakt Výukový portál

Poslední aktualizace: 18. března 2025 12 min. čtení

5 klíčových trendů v náboru pro rok 2025

Firmy se přizpůsobují nové realitě – AI pomáhá, ale nenahradí lidský úsudek. Nábor založený na dovednostech přebíjí praxi i tituly a flexibilita práce už není jen benefitem, ale standardem. Rozvoj zaměstnanců a autentická firemní kultura budou klíčové pro získávání a udržení talentů. Jak se na tyhle výzvy připravit? Lenka Skalická, Talent Acquisition Consultant v CGI & kariérní poradkyně v ENGETU, sdílí svoje praktické postřehy.

Trendy podle nejaktuálnějších studií

Aby to mělo trochu štábní kultury, v článku se opíráme o 2 studie z roku 2025:

Obě analýzy přinášejí shodné závěry o tom, co bude pro firmy i zaměstnance rozhodující:

1. AI není všelék: Limity a rizika jejího využití v náboru

Správně implementovaná AI může zvýšit produktivitu a zefektivnit nábor. Má ale svoje limity – nedokáže (zatím) řešit strategické potřeby, jako je identifikace mezer v týmu nebo interpretace neverbálních signálů během pohovoru.

Podle studie Korn Ferry „Talent Acquisition Trends 2025“ se 40 % odborníků obává, že nábor řízený převážně AI může ztratit osobní rozměr a tím i schopnost správně posoudit potenciál uchazečů.

Další čtvrtina respondentů upozorňuje na riziko algoritmického zkreslení – tedy situaci, kdy neobjektivní tréninková data vedou k nespravedlivému hodnocení uchazečů. Například AI může neúmyslně upřednostňovat kandidáty s určitým titulem, praxí nebo lokalitou, aniž by zohlednila jejich skutečný potenciál. 

Na druhou stranu, pokud jsou tréninková data dobře vycvičená k objektivitě, AI může naopak nevědomé předsudky eliminovat (odstraněním subjektivních faktorů v rozhodování nebo osobních sympatií) a soustředit se více na reálné dovednosti a potenciál kandidátů.

Navzdory těmto rizikům 67 % respondentů stále vnímá využívání AI jako klíčový trend v oblasti získávání talentů v roce 2025

Jak to vidí Lenka Skalická, Lead Talent Acquisition v CGI & kariérní poradkyně v ENGETU?

„AI v náboru je silný nástroj, pokud se používá strategicky a jako podpora rozhodování, ne jako jeho plná náhrada. Produktivita AI vyniká při snižování administrativy, plánování pohovorů, základním posuzování životopisů a párovacích dovednostech, ale chybí jí úsudek, empatie a intuice potřebné při komplexním rozhodování.“

— Lenka Skalická, Lead Talent Acquisition v CGI

2. Dovednostně orientovaný nábor jako klíč k úspěchu

Firmy se stále víc soustředí na dovednosti kandidátů a uplatňuje tzv. skill-based hiring (nebo také hiring for potential). Opouští se od titulů i předchozích pracovních pozic a důraz se přesouvá na:

Přestože i v předchozích letech bylo zaměření na dovednosti v kurzu, mnoho společností nebylo připraveno na plný přechod k tomuto přístupu. V roce 2025 plánují tuto strategii posílit – chtějí se zaměřit na nábor talentů pro klíčové role, které jsou pro jejich podnikání zásadní. 

Téměř 24 % firem považuje hledání správných dovedností u kandidátů za jednu z největších výzev pro nadcházející rok. Mnoho z nich přitom stále tápe v tom, co vlastně znamená „kritická dovednost“

Obecně se jedná o schopnosti, které pomáhají podnikům inovovat, růst a přizpůsobit se změnám na trhu. Jsou to úzce propojené nádoby – žádná dovednost nefunguje izolovaně, a proto je potřeba vyvážená kombinace technických i měkkých dovedností napříč týmy.

core_skills
Zdroj: Kornferry

„Firmy, které dokážou přesně identifikovat a cíleně rozvíjet klíčové dovednosti svých lidí, nejen získají konkurenční výhodu, ale také si zajistí dlouhodobou odolnost vůči změnám. V dynamickém světě technologií není otázkou, jestli se změny objeví, ale jak rychle na ně dokážete reagovat – a právě to odlišuje lídry od těch, kteří jen dohánějí tempo trhu.“ 🚀

— Lenka Skalická, Lead Talent Acquisition v CGI

3. L&D už není jen formalita– je to klíč k udržení talentů

Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců (L&D – Learning & Development) už dávno není jen povinná položka k odškrtnutí. V roce 2025 bude hrát klíčovou roli v tom, jestli firmy přilákají a udrží špičkové talenty.

Podle průzkumu společnosti Korn Ferry by 67 % zaměstnanců zůstalo ve firmě, pokud by jim nabídla příležitosti k profesnímu růstu a rozvoji dovedností – i kdyby je jejich práce nebavila. Naopak nedostatek kariérního posunu je druhým nejčastějším důvodem, proč lidé odcházejí.

32 % společností plánuje investovat do rozvoje dovedností. Dalších 30 % buduje transparentní kariérní cesty pro dlouhodobý rozvoj.

Tradiční offline školení, online kurzy nebo semináře už nestačí, firmy vsázejí na inovativní vzdělávací metody, aby dokázaly zaměstnance připravit na nové role a rychle se měnící požadavky trhu. Mezi nejnovější trendy v L&D patří:

„Firmy často investují do vzdělávání hlavně v rámci onboardingových plánů pro juniory, aby se co nejdřív stali plnohodnotými členy týmu. Naopak mediorní a především seniorní specialisté bývají v rozvoji často přehlíženi – přitom právě u nich může cílené vzdělávání přinést největší přidanou hodnotu, ať už jde o prohlubování odborných znalostí nebo rozvoj leadershipu.“

— Lenka Skalická, Lead Talent Acquisition v CGI

📌 Zajímá tě, jak k firemnímu vzdělávání přistupujeme v ENGETU? Přečti si článek: Firmám šijeme IT školení na míru a často přebíráme roli konzultantů.

4. Silná firemní kultura na papíře už nestačí, musí se žít

Silná a autentická EVP (angl. Employer Value Proposition = atraktivita zaměstnavatele) už není jen „nice to have“ – stává se klíčovým faktorem pro přilákání i udržení špičkových talentů.

Dříve stačilo kandidátům nabídnout atraktivní balíček benefitů a líbivou firemní kulturu na papíře. Dnes už ale uchazeči nejsou naivní – mají k dispozici sociální sítě, recenze na stránkách jako Atmoskop, Glassdoor či Indeed a zkušenosti zaměstnanců, které odhalují, zda firma skutečně dodržuje to, co slibuje.

Hackathon_2024_ENGETO_KBC
Hackathony pomáhají firmám přiblížit se IT talentům a ukázat jim, jaké příležitosti mohou nabídnout. Více se hackathonům v kontextu employer brandingu věnujeme v tomto článku.

Data z analýzy Korn Ferry ukazují, že společnosti, které veřejně propagují svou kulturu, ale interně ji neaplikují, mají vyšší míru fluktuace.

Realita je taková, že kandidáti si dnes vybírají stejně pečlivě jako firmy samotné. Místo povrchních lákadel se zajímají o:

To potvrzuje i průzkum Korn Ferry, podle kterého 45 % personalistů považuje integraci firemních hodnot do náboru za nezbytně nutné.

„Už dávno nejde jen o výši mzdy. Až 70 % mladých lidí z průzkumu si vybírá zaměstnavatele podle toho, zda sdílí jejich hodnoty – ať už jde o udržitelnost, diverzitu nebo transparentnost. Polovina by práci ve firmě, se kterou nesouzní, vůbec nepřijala.“

— Lenka Skalická, Lead Talent Acquisition v CGI

5. Flexibilita a hybridní model práce jako nový standard

Přestože stále více firem trvá na návratu zaměstnanců do kanceláří, protože věří, že osobní spolupráce zvyšuje efektivitu a produktivitu, populární zůstává také hybridní model. Ten umožňuje firmám vyvážit produktivitu a pohodu zaměstnanců, a tak zajistit, aby týmy zůstaly angažované a spolupracovaly.

Hybridní model práce už není jen o tom, odkud lidé pracují – stává se komplexní strategií, která ovlivňuje:

76 % respondentů v průzkumu potvrdilo, že jejich zaměstnavatelé přešli na hybridní způsob práce a tento trend bude v roce 2025 dále posilovat.

Kromě (ne)přítomnosti v kanceláři kandidáti i zaměstnanci očekávají flexibilitu ve všech aspektech pracovního života – od možnosti přizpůsobit si pracovní dobu až po personalizované zaměstnanecké benefity. Právě ty považuje 34 % respondentů našeho průzkumu za klíčový faktor při rozhodování, zda ve firmě zůstat, nebo se poohlédnout jinde.

Nejnovější data Korn Ferry navíc ukazují, že flexibilita je zásadním faktorem ovlivňujícím loajalitu zaměstnanců. Firmy, které ji podcení, budou v boji o talenty ztrácet. Naopak organizace, které tuto realitu přijmou a nabídnou nejen hybridní práci, ale i individuální přístup k potřebám zaměstnanců, získají motivované a angažované týmy připravené na budoucnost.

Budoucnost náboru: Prostředí, kde chtějí lidé zůstat

V roce 2025 bude v náborovém procesu klíčové najít rovnováhu mezi:

„Firmy, které dokážou sladit technologie s lidským přístupem a nabídnout zaměstnancům smysluplné benefity, budou mít v boji o talenty náskok. Budoucnost náboru už není jen o hledání správných lidí – ale o vytváření prostředí, kde chtějí zůstat.“

— Lenka Skalická, Lead Talent Acquisition v CGI
Amálie Kučerová

Amálie Kučerová

Ami je součástí marketingového týmu ENGETA a stojí za částí našich aktivit v online i offline světě. Narazíš na ni třeba na Instagramu, v blogových článcích nebo newsletterech.

Přidej se k 16 000+ odběratelům

Tvůj e-mail za zprávu o termínech, pracovních nabídkách nebo novinkách v ENGETU.