Pro firmy Kontakt Výukový portál

Poslední aktualizace: 07. dubna 2025 19 min. čtení

Průvodce programováním pro děti: Kdy začít, jak a proč?

Digitální technologie jsou všude kolem nás. Programování může dětem otevřít dveře k profesním příležitostem a zároveň je zábavně naučit logicky myslet, řešit problémy a rozvíjet kreativitu. Začít mohou už od 5 let s nástroji jako Scratch, hrami typu Lightbot nebo stavebnicemi Raspberry Pi! Tento průvodce ti ukáže, jak děti nadchnout pro kódování a podpořit jejich talent! 🚀

Programování je zábavná cesta, jak pochopit, co stojí za aplikacemi, hrami nebo webovými stránkami, které každodenně používají. 🎮 

Benefity programování pro děti

Programování dětem posiluje trpělivost, učí je logicky myslet a rozvíjí analytické i kreativní schopnosti – dovednosti užitečné nejen v IT oboru, ale i v běžném životě.

programovani_pro_deti

Základy programování pro děti od 5 let

Jakkoliv překvapivě to může znít, děti mohou začít s programováním poměrně brzy – zhruba od 5 let. Samozřejmě nezačnou psaním složitého kódu, ale mohou se učit základní koncepty, jako jsou sekvence, smyčky nebo podmínky, a to pomocí vizuálních nástrojů a her. 

Jak začít s programování pro děti?

Na základních školách informatika pokrývá hlavně práci s textovými editory, tabulkami a prezentacemi. Na středních školách se někde přidává algoritmizace a programování, jinde se zůstává u pokročilých kancelářských aplikací. Studenti se tak často s programováním setkají až na specializovaných IT školách.

Pokud chceš, aby tvoje děti začaly s programováním dřív, mimoškolní kurzy nebo kroužky přizpůsobené různým věkovým skupinám jsou nejlepší volbou. 👥

Malé děti mohou objevovat základy programování pomocí vizuálních nástrojů a her. Tady jsou doporučené kroky:

  1. Děti 5–7 let: Ideální jsou jednoduché vizuální nástroje a programovací jazyky, které jsou založené na blocích a obrázcích. Sem spadá např. Scratch Jr. nebo hry jako Lightbot, které děti nenásilně učí logiku bez nutnosti psaní kódu.
  2. Děti 8–10 let: Mohou začít se složitějšími nástroji, jako je Scratch, Blockly nebo platformy jako Tynker, které jim umožní vytvořit první vlastní projekty.
  3. Starší děti 11+ let: Jsou připravené na populární jazyky jako Python, HTML nebo JavaScript, které jim otevřou dveře k tvorbě aplikací, vývoji webů nebo programování her. 🎮

Jak vybrat vhodné nástroje a programovací jazyky?

Programovací jazyky mají různé funkce. Například webové stránky používají jiné programovací jazyky než robotika, videohry nebo mobilní aplikace. A naopak. 

Jako rodič můžeš svým dětem pomoct vybrat takový, který bude ideální podle jejich věku, zájmů a zkušeností.

Pro nejmenší děti, které se teprve seznamují s konceptem programování, je ideální Scratch Jr. Díky jednoduchému prostředí a tomu, že nevyžaduje čtení, představuje skvělý nástroj pro první kroky.

Nejlepší programovací jazyky a nástroje pro děti 

Začněme u základů – od blokového programování (Scratch, Blockly) po textové jazyky (Python, JavaScript). Obojí tvoří základ pro pochopení logiky a algoritmizace.

1. Blokové programování (pro začátečníky)

2. Textové programování (pro pokročilejší děti)

3. Pokročilé programování (pro teenagery)

„I hraní her může být naučné – hlavně když jde o strategie. Děti se u nich učí plánovat, zkoušet, co funguje, a přemýšlet nad tím, co změnit. Třeba v Minecraftu si vyzkouší i logiku nebo práci se základy elektřiny. Vymyslet katapult, kterým porazí draka? To je daleko větší zábava než suché procvičování příkazů.“ 

— Pavel Fryblík, Head of BI/Data science v UlovDomov & lektor Datové Akademie v ENGETU

✍️ Vývoji aplikací jsme věnovali celý jeden článek na našem blogu: Naprogramuj si vlastní aplikaci.

Tabulka srovnání programovacích jazyků pro děti

Programovací jazykPoužitíÚroveň obtížnostiIdeální věk
Scratch, Scratch Jr.Interaktivní animace, 2D videa, hryNejjednodušší. Vizuální platforma s bloky, ideální start.Děti od 5 let, zejména s nadšením pro příběhy a animace.
BlocklyHry, základní animaceSnadné. Blokový jazyk, který učí logiku programování.Děti od 6 let, začátečníci.
Snap!Pokročilejší animace, hryStředně těžké. Rozšířená verze Scratch vhodná pro pokročilejší projekty.Děti od 8 let, které znají Scratch.
PythonRobotika, umělá inteligence, hrySnadné. Používá jednoduché textové příkazy.Čtenářsky zdatné děti, které chtějí tvořit hry nebo programovat roboty.
JavaScriptWebové stránky, aplikaceStředně těžké. Textový jazyk s rychlými výsledky na webu.Děti od 10 let, které chtějí tvořit interaktivní webové aplikace.
LuaVideohry, robotikaStředně těžké. Ideální krok po Pythonu pro děti, které chtějí víc.Děti od 9 let, které chtějí vyvíjet hry.
JavaOperační systémy, aplikaceSnadné. Učí základní textové programování, vhodné pro mobilní aplikace.Čtenářsky zdatné děti, které chtějí vytvářet aplikace.
HTMLWebové stránkyPokročilé. Používá komplexní značky k definici vzhledu obsahu na webu.Děti od 10 let, které chtějí tvořit weby.
CSSWebové stránkyPokročilé. Pracuje jako doplněk k HTML, umožňuje detailní úpravy designu webových stránek.Děti od 10 let, které chtějí tvořit weby.

Softwarové a hardwarové platformy

Softwarové platformy jsou nástrojem, který děti učí aplikovat naučené programovací koncepty. Tyto platformy jsou pro digitální projekty.

🖥️ Softwarové platformy (pro hraní a učení):

hardwarových platforem dochází k propojení kódu s reálným světem. To děti vede k experimentování s fyzickými projekty.

👾 Hardwarové platformy (pro fyzické projekty):

Robotika – propojení softwaru a hardwaru

Robotika je dalším krokem pro děti, které chtějí vidět výsledky svého programování v reálném světě. 

Spojuje totiž programování s fyzickými projekty. Nástroje jako Arduino, Raspberry Pi nebo LEGO Mindstorms pomáhají dětem vidět okamžité výsledky jejich práce v reálném světě, což je pro ně zábavné a motivující. I když je to obsáhlé téma, stojí za zmínku jako doplněk k programovacím jazykům.

Začít mohou s jednoduchou robotikou jako například:

Pro starší děti jsou vhodné pokročilejší nástroje, jako je Arduino, VEX Robotics nebo Raspberry Pi, Tello EDU Drone nebo Robotický pes (např. Boston Dynamics Mini – složitější a finančně náročnější platforma vhodná pro velmi pokročilé studenty robotiky). 

programovani_pro_deti
Dron Ryze Tello EDU je létající robot určený pro výuku programování. Umožňuje vám snadno se naučit programovací jazyky, jako je Scratch, Python a Swift.

Obzvlášť populární jsou:

programovani_pro_deti
Raspberry Pi je ideální nástroj pro první krůčky ve světě hardwarových a softwarových projektů.
VlastnostRaspberry PiArduino
Typ zařízeníMinipočítač s operačním systémemMikrokontrolér bez operačního systému
Primární využitíProvoz aplikací, práce s OS, komplexní výpočtyOvládání hardwaru, senzory, jednoduché úkoly
Operační systémAno (např. Raspberry Pi OS, Linux)Ne
ProgramováníPython, Scratch, JavaScript a dalšíC/C++, Python (přes knihovny)
Vstupy a výstupyUSB, HDMI, Ethernet, GPIOGPIO (více specializovaných pinů)
Příklady projektůRetro herní konzole, mediální centrum, serveryRoboti, senzory, ovládání LED, automatizace
CenaVyšší (obvykle 800–1500 Kč)Nižší (obvykle 200–800 Kč)
Ideální uživateléDěti a dospělí, kteří chtějí komplexní projektyDěti a dospělí, kteří se zajímají o elektroniku
VýkonVýrazně vyšší, schopný multitaskinguNižší, zaměřený na specifické úkoly

Tímto způsobem nabídneš širší pohled na to, jak děti mohou rozvíjet své technické dovednosti, a zároveň ukážeš, že programování má mnoho různých podob! 😊

Robotika je obsáhlé téma, které by vydalo na samostatný článek. Takže o tom zase třeba někdy jindy! Ale pokud tvoje děti baví hardware i software, robotika určitě stojí za vyzkoušení! 😎

„Díky Arduinu děti pochopí, co je rezistor, senzor nebo motor – nejsou to pro ně jen technické pojmy, ale součástky, se kterými si hrají. Učí se přirozeně, metodou pokus-omyl, bez stresu. Když chytré světlo nefunguje, zkoumají proč – právě tehdy se nejvíc naučí trpělivosti, logice i hledání řešení. S dcerou právě tímto způsobem společně tvoříme různé projekty. Je skvělé vidět, jak rychle se učí a jak ji to baví.“

— Štefan Tusjak, lektor Python Akademie & Testing Akademie v ENGETU

Kde hledat kurzy, kroužky a knihy programování pro děti

Online kurzy: Mnoho platforem nabízí kurzy programování pro děti online, kde se mohou učit vlastním tempem. 

Kroužky a workshopy: Lokální kroužek programování pro děti je skvělá cesta, jak spojit učení s novými kamarády.

TIP: V ČR se programováním zabývá klub Coder Dojo Česká republika. Výuka programování a programovací kluby se zároveň začínají běžně objevovat na spoustě českých škol.

Publikace a knihy: Existuje řada knih, které učí základy programování pro děti, například kniha „HELLO RUBY – Dobrodružné programování“ nebo anglickou publikaci „Python for Kids“.

Programovací hry: Hry jako „Minecraft Education Edition“ nebo „Roblox Studio“ umožňují dětem učit se programovat hravou formou.

Praktické tipy pro rodiče a děti

  1. Zábava na prvním místě. Děti se nejlépe učí hrou, takže vybírej nástroje, které jsou intuitivní a hravé.
  2. Používej vizuální pomůcky a projekty. Jednoduché animace, příběhy nebo hry dokážou děti skvěle motivovat a zapojit jejich kreativitu.
  3. Vyber správný programovací jazyk. Scratch nebo Blockly jsou ideální pro začátečníky – děti se učí hravou formou bez složitého psaní kódu. Starší děti mohou vyzkoušet Python, který se snadno učí a má široké využití.
  4. Zkus hardware pro větší zapojení. Pokud děti baví skládání nebo bastlení, stavebnice jako Raspberry Pi nebo Arduino kombinují programování s fyzickými projekty, například roboty nebo chytrými domácími zařízeními.
  5. Experimentuj s programovacími hrami a kurzy. Skvělými pomocníky jsou programovací hry nebo aplikace jako „CodeCombat“, „Lightbot“ nebo „Tynker“. Nezapomeň taky prozkoumat nabídku IT kroužků v místě bydliště.
  6. Zapoj děti do reálných problémů. Ukaž jim, jak programováním mohou vyřešit skutečné problémy, třeba vytvořením kalkulačky nebo jednoduché aplikace na organizaci domácích úkolů.
  7. Učte se spolu. Nevadí, pokud nejsi programátor/ka. Společné učení může být inspirací pro děti, tak pro rodiče. Na trhu je spousta knih a online kurzů pro začátečníky, které vám s tím pomůžou.
TIP: Poslechni si rozhovor Stack Overflow Podcastu v angličtině, kde Ricky Robinett, viceprezident pro vztahy s vývojáři ve společnosti Cloudflare, a jeho osmiletá dcera Fay mluví o možnostech, jak děti vést k programování. 🧒 
Zmiňují například, jak umělá inteligence pomáhá novým vývojářům a v dětech vzbuzuje zájem o kódování. Díky AI dokázala Fay za pouhých 45 min vytvořit chatbota s tématikou Harryho Pottera. Jak? To zjistíš tady.

Závěr? Klíčové učit se formou hry a experimentů. Právě kombinace vizuálního programování a robotických stavebnic dokáže děti motivovat k dlouhodobému zájmu o kódování. 🌍

Když děti programují, učí se, že selhání je jen další krok k úspěchu,“ vysvětluje blog Raspberry Pi Foundation. Kromě toho zdůrazňuje, že děti by měly být vedeny k řešení reálných problémů a vytváření užitečných projektů. Například vytvoření robota, který reaguje na dotek, nebo aplikace pro správu domácích úkolů.

TIP: Podpořte dítě, aby si vedlo deník projektů – dokumentace je důležitou součástí každého programování.

Co v mládí naprogramuješ, ve stáří jako když najdeš

V dnešním světě, kde technologie pronikají do všech odvětví, jsou i základní znalosti programování cenné bez ohledu na to, jakou profesní dráhu si děti nakonec zvolí. Programování pro děti je investicí do jejich budoucnosti. Ale zdaleka není jen o technických dovednostech. Učí je myslet jinak, hledat kreativní řešení a rozvíjet logiku. A kdo ví? Možná bude právě perspektivní IT obor jejich budoucí kariérní cestou. ✨

Vybrat IT kurz

Amálie Kučerová

Amálie Kučerová

Ami je součástí marketingového týmu ENGETA a stojí za částí našich aktivit v online i offline světě. Narazíš na ni třeba na Instagramu, v blogových článcích nebo newsletterech.

Přidej se k 16 000+ odběratelům

Tvůj e-mail za zprávu o termínech, pracovních nabídkách nebo novinkách v ENGETU.