Kurzy Termíny

4 roboti nahradili 42 pracujících. Robotizace v praxi

Google při vyhledání hesla robotizace nabídne přes 10 tisíc odkazů. Anglický ekvivalent má přes 700 tisíc výsledků vyhledávání. Je robotizace skutečně tak důležitá? Máme se jí bát?

Poslední aktualizace: 31. ledna 2024, 8 min. čtení

Google při vyhledání hesla robotizace nabídne přes 10 tisíc odkazů. Anglický ekvivalent má přes 700 tisíc výsledků vyhledávání. Je robotizace skutečně tak důležitá? Máme se jí bát?

Automatizace a robotizace nejsou nové fenomény, i když to tak mnohdy vypadá. Moderní technologie zažívají obrovský boom posledních 10, 15 let. Mohlo by se zdát, že robotizace pořádně odstartovala někdy na přelomu tisíciletí.

Není to pravda. Vzpomeneš si na Johannese Gutenberga a jeho knihtisk? Nebyl to náhodou také stroj (v přeneseném výrazu robot) z 15. století? A co parní stroj nebo pásová výroba Henryho Forda?

Výrobní linka ve Fordových závodech výrazně zvýšila produktivitu práce. Zdroj: ThoughtCo

Robotizace je tady už pěkných pár staletí. Lidstvo si od pradávna snaží usnadnit a zefektivnit všemožnou činnost. Ale míra, s jakou robotizace možná brzy ovlivní lidskou práci, je nevídaná.

Ohrožené jsou méně kvalifikovaných pozice v Litvě nebo Slovensku

Velmi zajímavá data o robotizaci nabízí OECD. V následujícím grafu se můžeš podívat na různá pracovní odvětví, která jsou sestupně seřazena dle míry ohrožení ze strany robotů.

Nejohroženější pozice jsou v potravinářském průmyslu, stavebnictví nebo uklízecích službách. V pohodě mohou být učitelé, vyšší management nebo pracovníci cestovního ruchu.

Není to tak, že kuchaři napříč světem by se měli začít bát o místo. Rizika robotizace se u jednotlivých zemí velmi liší. Jak píše zpravodajský server The Economist:

„Robotizace na Slovensku ohrožuje dvojnásobný počet pracovních míst v porovnání s Norskem.“

Dopady robotizace záleží na složení populace, skladbě průmyslu, nerostných surovinách a mnoha dalších faktorech v jednotlivých zemích. Jak je ale patrno z grafu, nejlépe jsou na tom vyspělé státy západní Evropy.

Z tohoto grafu jasně vyplývá, že existuje korelace mezi bohatstvím státu a mírou ohrožení pracovních míst kvůli robotizaci.

Robotizace v Česku

45. Tolik procent pracovních míst ohrožuje robotizace v Česku. Ovšem podle poradenské firmy Deloitte může robotizace ovlivnit až 51 % pozic.

Bylo by velkou chybu brát robotizaci pouze jako hrozbu. Deloitte tvrdí, že pokud využijeme možnosti robotizace, potenciál české ekonomiky se do roku 2033 může zvýšit o 78 %.

Robotizace prospěje především zemědělství, stavebnímu sektoru a zpracovatelskému průmyslu. V těchto odvětvích bude potřeba méně lidských sil. Boom robotizace a digitalizace si vyžádá vznik nových pozic v jiných odvětvích. Kdopak bude asi nové roboty programovat a zavádět do výroby? Ajťáci.

nikdy nebyla lepší chvíle začít v it

Moderním technologiím a práci se věnovala i poradenská firma Pwc. Na připravenost Česka a vnímání moderních technologií se zeptala 141 šéfů českých průmyslových firem.

Mezi moderními technologiemi, které vnímají kapitáni českého průmyslu jako nejdůležitější, zabodovala robotizace. Většina firem robotizaci testuje nebo ji už dokonce používá.

Firmy nejlépe vědí, že robotizace zefektivňuje mnohdy vleklé interní procesy ve firmách. A tím šetří společnostem nemalé částky. Zdá se, že to s černými zítřky nebude až tak horké.

Zatímco s drony firmy příliš nepočítají, v robotizaci vidí potenciál. Alespoň podle průzkumu firmy Pwc.

Český premiant v robotizaci? Škoda Auto

Automobilový průmysl je pro robotizaci jako stvořený. Při výrobě auta se totiž musí spojit desítky různých částí. Od karoserie, přes nápravu až po interiér vozu. A v rutinních činnostech, ke které spojování různých dílů určitě patří, je robotizace vysoce efektivní.

Potvrzuje to i server tyinternety.cz:

„V automobilové továrně Great Wall Motors jsou schopny různé robotické aplikace provést čtyři tisíce úkonů na karoserii za necelých 70 vteřin.“

Vlajkovou lodí české robotizace je Škoda auto. Výrobci aut s okřídleným šípem se v roce 2017 dařilo nejlépe za celou svou historii. Škodovka v tomto roce prodala 1,2 milionu aut (6% meziroční nárůst) a zisk po zdanění činil 32 miliard korun (meziroční nárůst o 34 %).

Robotizace je v automobilovém průmyslu běžným jevem.

Jak je to možné? Manažeři v Mladé Boleslavi ví, že musí držet krok s technickým pokrokem. Škoda auto bude, podle magazínu Forbes, v příštích dvou letech investovat 50 miliard do elektromobility a digitalizace.

Škoda do robotizace a automatizace investuje dlouhodobě. Například v jedné z jejích lakoven pracuje místo lidí 184 robotů, kteří jsou v provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Díky tomu na pás jede nová karoserie každých 37 sekund. Škoda auto tak za den nastříká 2200 vozů.

Další příklad robotizace je stavba automatického skladu v Kvasinách v roce 2017. Sklad, který pojme až 47 tisíc přepravek, obsluhují čtyři robotická ramena. Automatizovaný sklad za 200 milionů českých korun nahradí až 42 pracovníků. Návratnost investice je kolem šesti let.

První SUV Škody s názvem Kodiaq má velmi dobrá prodejní čísla.

Roboti se neuplatňují pouze v automobilkách

Humanoidní robot Stephen pomáhá dětem s autismem budoval lepší sociální vazby. Díky tomu, že má stále stejný tón hlasu a také jeho „tvář“ je bez emocí, autistické děti k němu mají větší důvěru než k lidským učitelům. Nejde o sci-fi, ale o reálnou situaci z Velké Británie, kterou popsal deník Financial Times.

Roboty ve školách najdeme i ve Finsku. V jedné škole v Tampere se děti učí cizí jazyky s robotem Eliasem. Projekt je sice zatím jen experimentem, ale proč by se děti nemohly vzdělávat kontaktem s robotem? Podle Českého rozhlasu to má své výhody:

Stroje se neunaví neustálým opakováním některých pouček, kterých je při práci s dětmi často potřeba. Navíc se dokážou přizpůsobit úrovni jednotlivých žáků a taky by je měli motivovat k učení.“

Pokud máš pocit, že tvůj flek by za pár let mohl s klidem nahradit nějaký robot, možná je načase přemýšlet o rekvalifikaci. Nechceš to zkusit v IT? Například programovací jazyk Python je pro začátečníky jako dělaný.


Marián Hurta

Marián je CEO a spoluzakladatel ENGETA. S kolegy pro tebe připravuje články na různá témata z oblasti IT.

Přidej se k 14 500+ odběratelům

Tvůj e-mail za zprávu o termínech, pracovních nabídkách nebo novinkách v ENGETU. Pojď do toho!