Než Honza zakotvil v IT, pracoval jako recepční, masér i CNC mechanik. Dnes poskytuje aplikační podporu a vyvíjí interního chatbota, který šetří práci podpory v DXC Technology. Baví ho technologie, data, ale i masírování – a nebojí se změn, které ho vedou dál. Přečti si, jakou roli v jeho příběhu sehrálo ENGETO.
CNC mechanik
Aktuálně:Aplikační specialista v DXC Technology
Absolvovala:Honza měl vždy blízko k technologiím – od dětských pokusů s Q Basicem, skripty z Ábíčka a programováním v Pascalu na gymnáziu. 📚 Po maturitě ale zamířil jinam.
Nedokončil bakalářské studium na ČVUT (na fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské), během studia pracoval na recepci hostelu a brzy nato rozšířil svou kvalifikaci o masérský kurz. 💆🏻 Nastoupil jako masér na rehabilitační oddělení, kde pokrýval zástup za kolegyni na mateřské dovolené.
Další etapou bylo programování a obsluha CNC strojů. Honzu práce bavila – byla technická a zajímavá, ale cítil, že má na víc. 🤷🏻♂️
Inspiraci k dalšímu kroku mu vnukl kolega, jehož syn si po absolvování kurzu Linuxu od ENGETA rychle našel slušnou a dobře placenou práci v IT. To Honzu motivovalo přihlásit se taky.
Kurz u ENGETA v roce 2018 Honzovi otevřel dveře do IT a pomohl mu získat klíčové dovednosti pro první pracovní místo. Tehdy probíhal ve formě prezenční výuky s osobní podporou lektorů. 💪
„Byl to super balíček dovedností a ENGETO mě dokonce doporučilo přímo do firmy EmbedIT. Pohovor nanečisto se spoluzakladatelem ENGETA, Filipem Holcem, mi dodal velkou jistotu.“
📌 Kurzy dnes vypadají úplně jinak než dřív – tradiční prezenční výuku nahradily interaktivní online lekce s živým lektorem. Vše probíhá přes naši vlastní výukovou platformu, která kombinuje živé vysílání, možnost okamžité zpětné vazby, interaktivní cvičení, kontextového AI mentora i přehledné materiály (včetně záznamů videolekcí) dostupné kdykoliv a odkudkoliv. O kariérní posun studentů se stará Lenka Skalická, která s nimi řeší přípravu na pohovory, úpravu LinkedIn profilu i životopisu. Kromě toho mají studenti zdarma k dispozici kariérní workshopy, které je posouvají nejen technicky, ale i v osobní prezentaci a sebevědomém vystupování. Zároveň jim ukazují, jak vypadá skutečná praxe v IT a finanční ohodnocení, aby měli realistická očekávání a věděli, do čeho jdou. |
Do společnosti EmbedIT nastoupil do L2 podpory – řešil složitější incidenty, komunikoval se zákazníky a zjistil se, že změna oboru je možná, pokud se člověk nebojí učit. 👨🏻💻
Co obnášejí jednotlivé úrovně IT podpory L1–L3?
L1: základní technická pomoc (například restart hesla, instalace).
L2: analyzování složitějších problémů, práce se servery, databázemi, bug-fix help.
L3: expertní zásahy, často vyžadují zapojení vývojářů a architektů.
„Poprvé jsem tu přišel do styku s IT v praxi – začínal jsem na service desku, kde jsem řešil požadavky od zákazníků. Něco jsem zvládl vyřešit sám, co bylo složitější, posílal jsem dál. Na téhle pozici jsem vydržel 3 roky. Pak přišel covid a nejistota, takže jsem se začal poohlížet po nové práci.“
Poté přišla další velká výzva – DXC Technology, globální IT firma se sídlem v USA, která pomáhá velkým společnostem a státním organizacím s digitalizací, přechodem do cloudu, kybernetickou bezpečností a správou IT systémů. 🇺🇸🌎
Honza tu dostal příležitost jako aplikační specialista L2 a L3 podpory ponořit se do rozmanitých projektů – od nacenění letenek přes monitoring a řešení incidentů až po opravy chyb. 🪲 Díky tomu si osvojil řadu moderních technologií.
„Každý v týmu dělá to, v čem je nejlepší – já mám nejblíž k SQL a automatizacím. Mám i kolegy, co to umí s Javou nebo Kotlinem…“
Start v novém prostředí byl náročný: časté pohotovosti, noční, víkendy a vysoké tempo – díky této kombinaci a nepravidelného režimu začínal pociťovat prvotní známky vyhoření.
„Po pár měsících jsem dostal vlastní projekt a díky tomu jsem našel větší rovnováhu. Od začátku pracuju 100% z domova. Flexibilita i úspora času, který nestrávím na cestě do práce, je pro mě obrovské plus. Za čtyři roky jsem kolegy z Prahy viděl jen dvakrát. Zato ty brněnské vídám poměrně často – na pivě, koncertě nebo v coworkingu.“
Koncem minulého roku skončily smlouvy s některými klienty a nedošlo k jejich prodloužení. Když ve firmě ubývalo práce, Honza nezahálel a rozhodl se rozšířit své dovednosti. 📈 Přihlásil se do Datové Akademie v ENGETU, aby zlepšil práci s reporty, vizualizacemi a pracoval efektivněji.
„Ve vzduchu visela obava z propouštění. To mě donutilo přemýšlet – chtěl jsem být pro firmu hodnotnější a zároveň si rozšířit dovednosti nad rámec běžné podpory.
SQL jsem znal, ale hromada věcí (především nástroje pro vizualiazaci dat) pro mě byla nová. Naučil jsem se, jak si práci zjednodušit. Hodně mi to otevřelo oči a moc mě to bavilo.“
A proč znova ENGETO?
Honza v DXC Technology začínal jako klasický aplikační specialista: hlídal chod aplikací, řešil incidenty a pomáhal uživatelům. Dnes ale řeší úplně jiné výzvy – například vývoj interního chatbota, který automaticky odpovídá na dotazy uživatelů a šetří čas podpory. 🤖
„Chatbot pracuje s dokumentací uloženou na SharePointu, takže data zůstávají v bezpečí uvnitř firmy. Zákazníci si spoustu věcí vyřeší sami a podpora má tak volnější ruce na složitější úkoly.“
Povaha podpory se tak mění: z rutinní a reaktivní práce na inovativní a více analytickou.
Spolu s tím se mění i nástroje: Honzův tým běžně používá AI asistenty, jako ChatGPT. Firma podporuje využívání AI nástrojů – přičemž základní pravidlo zní: nikdy nevynášej interní dokumenty a další citlivé informace ven.
„Mám placenou verzi ChatGPT a využívám ji denně – při práci s SQL, při psaní e-mailů nebo když potřebuji rychle vysvětlit kód. Je to skvělý pomocník a práci zjednoduší, ale člověk ho musí brát s rezervou a výstupy ověřovat.“
Umělá inteligence se dle jeho slov posunuje kupředu neuvěřitelne rychle. Co jednou bude? Těžko říct. 🔮
„Je to jiný svět než dřív. Baví mě to a nutí přemýšlet, kam se posunu dál – jestli spíš k datům, testování nebo zůstanu u podpory a automatizace.“
Zároveň se bojí ztráty lidské kreativity. Pozoruje na sobě, že míň zapojuje mozek a častěji volí zkratky. To ale podle něj není problém jen AI, ale obecně nových technologií. Kolikrát impulzivně sáhne po kalkulačce, jen aby měl výsledek rychleji.
V srpnu 2025 má Honza před sebou další kurz – tentokrát Testing Akademii, opět v ENGETU.
Proč právě testování softwaru a kam by se profesně rád posunul? 🚀
„Testování v týmu moc pokryté nemáme, takže se to hodí. A kdo ví, třeba mě to chytne. Do budoucna mě láká i oblast datové analýzy – hlavní pro mě je, aby mě práce bavila a měl jsem prostor se rozvíjet. Možná po tolika letech už aplikačního specialistu přerůstám, takže nevylučuju ani možnost přesunu na jinou pozici v rámci firmy.
Masírování mi sice občas chybí, ale IT opustit nechci – je to obor plný příležitostí. Nicméně pokud by mi jednou IT přestalo dávat smysl, nebo by mě měla nahradit umělá inteligence, klidně se vrátím zpátky k masírování. Důležité je, aby mě práce naplňovala.“
Co by Honza poradil někomu, kdo o IT teprve přemýšlí a sbírá odvahu? 🤔
„Jdi do toho! 💪 Za zkoušku nic nedáš. Možná tě to chytne, možná ne – a to je v pořádku. IT je rozmanité, vždycky se dá zkusit jiná specializace. Každá zkušenost tě někam posune. Dělat práci, která tě baví, je k nezaplacení.“
Změna oboru je možná, když se člověk učí nové věci a jde jí naproti. 🙌 IT je otevřené lidem s různými zkušenostmi a díky kurzům a AI se můžeš rychle posunout. 🩵
Může tu být i ten tvůj! 🥳 Podívej se na naše další IT kurzy. Pomůžeme ti získat znalosti a dovednosti, se kterými se uplatníš. A pozor – při včasném přihlášení do kurzu nyní můžeš studovat s early bird slevou až 50 %. 😉
Držíme palce! A třeba se brzy uslyšíme i tvůj příběh! 😊